Felmérés: A magyarok 15%-a naponta, negyede soha nem olvas

A magyarok 73%-a legalább alkalomszerűen olvas könyvet, 15%-uk számára pedig napi rutinnak számít az olvasás – derül ki az ÉVA Magazin reprezentatív felméréséből, amelyet a Reacty Digital készített el több mint ezer fő részvételével. A kutatás eredményei szerint a könnyű műfajt, regényeket, krimiket és romantikus történeteket falják legszívesebben az olvasók, de a fiatalok körében hatalmas népszerűségnek örvendenek az önfejlesztő könyvek is. A kötetek kiválasztásakor az influencerekre alig, ismerőseinkre azonban annál inkább hallgatunk. 

Az olvasás témája körül forog az ÉVA Magazin legújabb száma. A szerkesztőség arra volt kíváncsi, hogy mit és mennyit olvas a magyar. A Reacty Digital által készített friss, nemre, korra és régióra is reprezentatív kutatásából érdekes kép bontakozik ki a hazai olvasási szokásokról. 

A magyarok több mint negyede egyáltalán nem olvas

Jó hír, hogy 18-79 éves korosztályban többen olvasnak, mint ahányan nem. A megkérdezettek 73%-a olvas könyvet. 18-79 évesek 15%-a naponta falja a betűket, míg 13-13% hetente, vagy havonta teszi ezt meg. Magas azoknak az aránya, akik negyedévente (9%), vagy alkalomszerűen olvasnak csak (23%). A felnőttek bő negyede (27%) a saját bevallása szerint szinte soha nem szokott olvasni.

Megnyugtató tény, hogy a legfiatalabb 18-30 éves korosztály sem tett le teljesen az olvasásról: körükben még alacsonyabb (27%) is azoknak az aránya, akik egyáltalán nem olvasnak, mint a 30-as 40-es, 50-es korosztályban (32%).

Érdekesség, hogy a nemek között nem figyelhető meg hatalmas különbség. Picivel több férfi olvas naponta (17%), mint nő (14%), azonban a heti és havi rendszerességgel olvasók között nagyobb arányban vannak hölgyek.

Könyvet a könyvesboltból

Az olvasók többsége (51%) ma is könyvesboltban (online vagy offline vásárlással) szerzi be a szellemi betevőjét. A válaszadók nagy része ragaszkodik a print könyvekhez, de a vásárlók 16%-a e-könyv formátumban is szívesen vesz. Az olvasók harmada (32%) ismerőseitől (is) kap kölcsön olvasnivalót. Használtan tízből három (28%) ember szerez be könyvet, főként a napi gyakorisággal olvasók, mint ahogy a könyvtári kölcsönzés is leginkább rájuk jellemző. 

Fontos az ismerősök ajánlása

A könyvek kiválasztásakor egyértelműen a témakör, illetve műfaj az elsődleges szempont, az olvasók kétharmada (65%) jelezte, hogy ez alapján dönti el, mit vegyen a kezébe. A sikerlisták a megkérdezettek 13%-a számára mérvadóak és 39%-nak vannak kedvenc írói. 

Fontos az ismerősök ajánlása is: tízből három ember (30%) rájuk hallgat. Fontos még a könyv, a borító megjelenése (12%), valamint a közösségi médiában megjelenő posztok, ajánlások is (13%).

Imádjuk a könnyű műfajt

Minden második olvasó (49%) a könnyedebb hangvételű regényeket, fikciókat, krimiket, romantikus történeteket szereti a legjobban. A műfaj főleg a nők (52%) szemében népszerű. A második helyen az önismereti, önfejlesztő könyvek állnak (12%). Minél fiatalabb valaki, annál valószínűbb, hogy ez a kategória kelti fel legjobban az érdeklődését – a 18-29 éveseknek már bő ötöde (22%) jelölte kedvencnek. 

A komolyabb témájú szépirodalmi, drámai műveket az olvasók tizede (11%) szereti legjobban, míg további tizedük (10%) a dokumentarista jellegű könyveket részesíti előnyben. Ez a kategória a férfiak kedvence, köztük 16% választja a valóságot bemutató műfajt, míg a nőknek csupán 4%-a. Az életrajzi könyveket 9%, verseket 6% százalék olvas.

Négy százalék a mosdóban is olvas

Tízből nyolc (81%) olvasó az otthonában olvas a legszívesebben, 4 százalék akár a mosdóba is magával viszi a könyvet – derül ki az ÉVA Magazin felméréséből. Utóbbi viselkedés inkább a férfiakra jellemző. A könyvolvasók harmada (33%) választja az olvasást utazás közben, negyede pedig (25%) várakozás közben üti el ezzel a tevékenységgel az időt. A legalább heti rendszerességgel olvasókra átlag felett jellemző, hogy lapul náluk egy könyv, amit várakozás közben elő tudnak kapni.

Infografikák: itt!

Indul az Otthontervezők podcast második évada

Április 10-én érkezik az Otthonok & Megoldások brand Otthontervezők című podcastjének második évada, amelynek ismét Dorogi Gabriella a műsorvezetője. A Fundamenta népszerű digitális kiadványa, valamint annak multimédiás platformjai és a podcast is a Marquard Group Hungary kreatív műhelyében készült. Második évadával jelentkezik az Otthonok & Megoldások brand Otthontervezők című podcastje. A lakásvásárlással és -felújítással foglalkozó podcastben […]

Megnézem

Szabó Zsolt a Marquard Group Hungary kereskedelmi igazgatója

Szabó Zsolt a Marquard Group Hungary új kereskedelmi igazgatója. Zsolt személyében egy tapasztalt szakember csatlakozott a prémium brandeket felvonultató médiacéghez. Szabó Zsolt a médiás karrierjét 2005-ben kezdte. A Pesti Est, majd a Sanoma Budapest után, 2009-ben igazolt az Index.hu csapatához. Ezt követően a CEMP Sales House ügynökségi értékesítési csapatában dolgozott, 2012-től értékesítési vezetőként. 2014-től több […]

Megnézem

Lilu: Fiús anyának lenni kemény ügy!

Semmi sem ér véget negyven felett, sőt – állítja Kovalcsik Ildikó, azaz Lilu, aki a JOY Magazinnak adott interjújában mesélt arról, hogy élete legizgalmasabb időszakát éli most. Egy tinédzser és egy óvodás fiú édesanyja, vállalkozó és műsorvezető is egyben, akit azért a sérülékenyebb napjain könnyen meg lehet bántani.   Lilu negyven felett érzi magát a legjobban […]

Megnézem

Rekordmennyiségű oldalmegtekintés az evamagazin.hu-n 

Egy szám, amelyre büszkék lehetünk: 2 751 137. Ennyi oldalmegtekintést ért el az evamagazin.hu a múlt hét folyamán. Ez a szám nemcsak önmagához, de a márka versenytársaihoz mérten is kiemeltnek bizonyul (forrás: Gemius). A rekorder hét legolvasottabb cikkéből megtudhatjuk, hogy miért fontos a B12-vitamin, és ennek hiányát hogyan ismerheti fel a 40 év feletti korosztály. Ha […]

Megnézem